ג'ק ראיין (סדרת סרטים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סדרת סרטי ג'ק ראיין היא סדרת סרטי מותחן ריגול ופעולה אמריקאים המבוססים על דמות שיצר המחבר טום קלנסי בסדרת ספרי מותחן. בסדרה של חמישה סרטים ארבעה שחקנים שונים גילמו את הדמות: אלק בולדווין, האריסון פורד, בן אפלק וכריס פיין.

חרף תחלופת שחקנים גבוהה, כל סרטי ג'ק ראיין הופצו על ידי סרטי פרמאונט למן ההתחלה. מייס ניופלד מפרמאונט היה שותף להפקה בכל אחד מהסרטים. יחד עמו עבדו על הסרטים גם המפיקים רוברט רהם ("משחקים פטריוטיים" ו"סכנה ברורה ומיידית") ולורנצו די בונאוונטורה ("ג'ק ראיין: גיוס הצללים").

הסרטים הרוויחו יחד 922,650,731 מיליון דולר והיו מועמדים לפרס אוסקר 8 פעמים וזכו רק בקטגוריית עריכת הסאונד על "המרדף אחר אוקטובר האדום".

המשכיות הסרטים שונה מאשר בסדרת הספרים. אם בספרים עלילת "משחקים פטריוטיים" מתרחשת לפני "המרדף אחר אוקטובר האדום", בסרטים הסדר הפוך. בנוסף, "כל הפחדים כולם" מהווה אתחול לזיכיון ועלילתו שונה לגמרי מאשר בספר, כשהעלילה מתרחשת בשנת 2002 בעוד בספר העלילה מתרחשת בשנים 1991-1992. בשנת 2014 שוב נעשה ניסיון לאתחל את הזיכיון עם יציאת הסרט "גיוס צללים", שאינו מבוסס על אף ספר אלא מהווה אתחול נפרד עם תסריט מקורי.

הסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרדף אחר אוקטובר האדום (1990)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המרדף אחר אוקטובר האדום (סרט)

מבוסס על ספר באותו שם. עלילת הסרט מתרחשת בשנת 1984 ומגוללת את קורותיו של מנתח המודיעין ג'ק ראיין (אלק בולדווין), שמגויס למשימה למניעת הגעת הצוללת "אוקטובר האדום" מלהגיע לחופי ארצות הברית.

משחקים פטריוטיים (1992)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – משחקים פטריוטיים (סרט)

מבוסס על ספר באותו שם. ג'ק ראיין (האריסון פורד), מנתח ה-CIA לשעבר הוא כעת פרופסור באקדמיית הצי בארצות הברית שנפצע קשות בעת מתקפה על מזכירות המדינה הבריטית של צפון אירלנד בלונדון. ראיין מצטרף שוב לסוכנות הביון על מנת לעצור את ארגוני הטרור האיריים.

סכנה ברורה ומיידית (1994)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סכנה ברורה ומיידית (סרט)

מבוסס על ספר באותו שם. ג'ק ראיין (האריסון פורד) מתמנה לממלא מקום סגן מנהל המודיעין של ה-CIA, זאת לאחר שקודמו בתפקיד סגן האדמירל ג'יימס גריר חלה במחלה חשוכת מרפא. כשמשפחתו הקרובה של נשיא ארצות הברית נרצחת בשנתה על ידי קרטל סמים, ראיין נקרא כדי לחקור. מבלי ידיעתו, סוכנות הביון שולחת סוכן מבצעי להוביל כוח צבאי בפעילות חשאית בקולומביה. תוך סיכון חייו ועתידו המקצועי, ראיין מחליט לחשוף את האמת שמאחורי התפתחות המצב.

כל הפחדים כולם (2002)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – כל הפחדים כולם (סרט)

מבוסס על ספר באותו שם. לאחר שנשיא רוסיה מת ומוחלף באיש בעל עבר מסתורי, ארצות הברית חוששת מפני התחדשות המלחמה הקרה ומנהל סוכנות הביון מגייס את מנתח המודיעין הצעיר ג'ק ראיין (בן אפלק) כדי לספק ייעוץ. ראיין מגלה שארגון טרור נאו-פאשיסטי מתכנן לעורר מלחמה בין רוסיה לארצות הברית, באמצעות פיצוץ פצצה גרעינית בעת משחק פוטבול בבלטימור, ארצות הברית.

ג'ק ראיין: גיוס הצללים (2014)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'ק ראיין: גיוס הצללים

לאחר אירועי ה-11 בספטמבר, ג'ק ראיין (כריס פיין), סטודנט לכלכלה בלונדון, נשלח לאפגניסטן כנחת אמריקאי, אך הוא נפצע קשות בגבו ונשלח לשיקום בבית החולים הצבאי שבו הוא מכיר את שותפתו לחיים, קטי. עד מהרה הוא מגויס על ידי ה-CIA כמנתח מודיעין ובחסות עבודתו כפקיד מניות בוול סטריט. במסגרת עבודתו הוא עולה על מזימה רוסית למוטט את כלכלת ארצות הברית, במבצע שמונהג בידי איש העסקים, ויקטור צ'רבין. הסרט מתבסס על דמויות שיצר קלנסי ולא על ספר מסוים.

סדרת הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'ק ראיין (סדרת טלוויזיה)

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות קולנוע טלוויזיה
סרט ראשון סרט שני סרטי שלישי סדרת טלוויזיה
המרדף אחר אוקטובר האדום (1990) משחקים פטריוטיים (1992) סכנה ברורה ומיידית (1994) כל הפחדים כולם (2002) ג'ק ראיין: גיוס הצללים (2014) ג'ק ראיין (2018)
ג'ק ראיין אלק בולדווין האריסון פורד בן אפלק כריס פיין ג'ון קרסינסקי
קרולין ראיין/מולר גייטס מק'פאדן אן ארצ'ר ברידג'ט מוינאהן קירה נייטלי אבי קורניש
סאלי ראיין לואיז בוראס ת'ורה ברץ'
אדמירל ג'יימס גריר ג'יימס ארל ג'ונס ונדל פירס
ויליאם קאבוט מורגן פרימן
תומאס הרפר קווין קוסטנר
ג'ון קלארק וילם דפו לייב שרייבר
דומינגו צ'אווס ריימונד קרוז

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ק ראיין, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)